Παπαπαντελής Νικήτας
Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής , Δ.Ε Έβρου
|
Η Ελλάδα των δύο κόσμων
Δεν έχει τέλος η τραγωδία των φονικών πυρκαγιών που έπληξαν το Μάτι, τη Ραφήνα και την Κινέτα. Οι νεκροί έχουν ξεπεράσει τους 88 ωστόσο οι φόβοι για αύξηση των θυμάτων συνεχώς αυξάνονται. Πάνω από 24 ώρες μετά το χτύπημα της πύρινης λαίλαπας, η αγωνία για τους εναπομείναντες αγνοούμενους είναι στο κατακόρυφο, ενώ δραματικές και ιδιαίτερα συγκινητικές είναι οι ιστορίες που ξετυλίγονται καθημερινά για τους αγνοούμενους .
Από την πρώτη στιγμή της εθνικής αυτής τραγωδίας, η ελληνική κοινωνία αντέδρασε άμεσα. βρέθηκε αλληλέγγυα,, επιδεικνύοντας υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Πέρα των θεσμικών/ κρατικών φορέων, πολιτισμικοί φορείς, εθελοντικές οργανώσεις. εκατοντάδες πολίτες, έσπευσαν να βοηθήσουν με όποιον τρόπο και όπως μπορούσαν. Στην ανατολική Αττική έφτασαν τρόφιμα από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Γιατροί προσέφεραν τις υπηρεσίες τους επί 24ωρου, ταξί τις υπηρεσίες τους, σούπερ μάρκετ παρείχαν τα προϊόντα τους, πολίτες έδωσαν τα σπίτια τους για να μείνουν οι πυροπαθείς, παραχωρούν ότι έχουν από το υστέρημά τους είτε αυτό είναι ρούχα, φάρμακα, ακόμα και ένα μπουκάλι γάλα. Άνθρωποι, συνταξιούχοι, φοιτητές, οικογενειάρχες, βιοπαλαιστές, αυτοδιοικητικοί, επιστημονικοί, πολιτισμικοί και αθλητικοί φορείς, πρόσφεραν και προσφέρουν οτιδήποτε μπορούν για τους πληγέντες. Σε μια ή δύο μέρες συγκεντρώνονται δεκάδες φιάλες αίματος. σ΄ολη τη χώρα,. Παρά την τεράστια οικονομική κρίση και τα πολλά αρνητικά και δεινά η ελληνική κοινωνία ανέδειξε για μια ακόμη φορά την υψηλή πολιτιστική της στάθμη, αποδομώντας κάθε σαθρή νοοτροπία και συμπεριφορά και προτάσσοντας μια υγιή συλλογική ταυτότητα.
Τα αποτελέσματα της 8ετούς και πλέον οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, αποτυπώνονται στην καθημερινότητα με διάφορες εκφάνσεις . Η κρίση αυτή έχει φέρει την ελληνική κοινωνία στα πρόθυρα αποσύνθεσης. Αρκετοί συνάνθρωποι ψάχνουν ακόμη για φαγητό στα σκουπίδια ή ελπίζουν στην ελεημοσύνη των περιοίκων, αυξάνονται όλο ένα και περισσότερο τα αιτήματα για σίτιση και τροφές στα κοινωνικά παντοπωλεία των Δήμων. Τα ποσοστά της ανεργίας εκτοξεύονται, οι νέοι εγκαταλείπουν τη χώρα, αναζητώντας επαγγελματικούς διεξόδους στο εξωτερικό..Παράλληλα, η εγκληματικότητα διευρύνεται σ’ όλη τη χώρα. .
Καθ΄ όλη αυτή την περίοδο της κρίσης, η ελληνική κοινωνία κινείται μεταξύ δύο διαφορετικών κόσμων, με συνεχή διαμάχη και αντιπαλότητα μεταξύ τους. Από τη μια , ο ο κυνισμός, ο εθνικισμός, η ξενοφοβία και το μίσος και από την άλλη, ο ανθρωπισμός, η φροντίδα, η στοργή και η συμπαράσταση των φτωχών, αγωνιζομένων συν-πολιτών της καθημερινής βιοπάλης.. Απογοήτευση και πικρία νιώθει κάθε πολιτισμένος άνθρωπος βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν κάποιοι, με ακραία εθνικιστική και φασιστική ταυτότητα, τους ξεριζωμένους, αυτούς που περπατούν στο άγνωστο. Ακάθεκτος φαίνεται να απελαύνει ο εκφασισμός, με αρκετή βεβαίως επίφαση δημοκρατικότητας.. Καθημερινά μέσω της τηλεοπτικής οθόνης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαχέεται ο εκφυλισμός του ανθρώπου, η υποτίμηση της αξίας της ανθρώπινης ζωής, ο διασυρμός της αξιοπρέπειας, το μίσος και ο θάνατος του ΄΄εχθρού΄΄. Όπως έχει υποστηρίξει ο κοινωνιολόγος Αντόνιο Ροβέρσι, οι νεοφασιστικές κοσμοθεωρήσεις και τα φασιστικά σύμβολα ασκούν ισχυρή έλξη στη νεολαία - σε περιόδους κρίσης, συνδεόμενα με μια διάθεση ανυποταξίας, αντισυμβατικότητας και αρρενωπότητας, καθώς και υπεράσπισης μιας παραδοσιακής τάξης πραγμάτων που απειλούνται από εξωτερικούς ΄΄εχθρούς΄΄.
Καθ΄ όλη αυτή την περίοδο της κρίσης, η ελληνική κοινωνία κινείται μεταξύ δύο διαφορετικών κόσμων, με συνεχή διαμάχη και αντιπαλότητα μεταξύ τους. Από τη μια , ο ο κυνισμός, ο εθνικισμός, η ξενοφοβία και το μίσος και από την άλλη, ο ανθρωπισμός, η φροντίδα, η στοργή και η συμπαράσταση των φτωχών, αγωνιζομένων συν-πολιτών της καθημερινής βιοπάλης.. Απογοήτευση και πικρία νιώθει κάθε πολιτισμένος άνθρωπος βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν κάποιοι, με ακραία εθνικιστική και φασιστική ταυτότητα, τους ξεριζωμένους, αυτούς που περπατούν στο άγνωστο. Ακάθεκτος φαίνεται να απελαύνει ο εκφασισμός, με αρκετή βεβαίως επίφαση δημοκρατικότητας.. Καθημερινά μέσω της τηλεοπτικής οθόνης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαχέεται ο εκφυλισμός του ανθρώπου, η υποτίμηση της αξίας της ανθρώπινης ζωής, ο διασυρμός της αξιοπρέπειας, το μίσος και ο θάνατος του ΄΄εχθρού΄΄. Όπως έχει υποστηρίξει ο κοινωνιολόγος Αντόνιο Ροβέρσι, οι νεοφασιστικές κοσμοθεωρήσεις και τα φασιστικά σύμβολα ασκούν ισχυρή έλξη στη νεολαία - σε περιόδους κρίσης, συνδεόμενα με μια διάθεση ανυποταξίας, αντισυμβατικότητας και αρρενωπότητας, καθώς και υπεράσπισης μιας παραδοσιακής τάξης πραγμάτων που απειλούνται από εξωτερικούς ΄΄εχθρούς΄΄.
Απέναντι σε αυτόν τον κόσμο , ορθώνεται η άλλη Ελλάδα, των Δημοκρατικών αξιών, του ανθρωπισμού, του πολιτισμού, μιας κοινωνικής κουλτούρας που έχει ως αξία και επίκεντρο τον άνθρωπο και τον σεβασμό σ’ αυτόν. Ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας αμύνεται αποδεικνύοντας πως μένει αλώβητο στον ανθρωπιστικό και πολιτισμικό πεδίο.
Τα παρακάτω είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία εκείνα που αναδεικνύουν την υγιή αντίδραση της ελληνικής κοινωνίας, έναντι της κρίσης και όλων εκείνων, εκτάκτων και μη καταστάσεων που πλήττουν, καθημερινά σχεδόν μέρους του ελληνικού πληθυσμού..
- Η οικονομική κρίση οδήγησε στην συνένωση κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς, επιστημονικούς, εθελοντικούς, τοπικούς/ αυτοδιοικητικούς φορείς, στην ανάπτυξη δράσεων ανθρωπιστικού περιεχομένου σ ένα μεγάλο φάσμα ενεργειών
- Διάφοροι κοινωνικοί, εθελοντικοί, και τοπικοί φορείς αναπτύσσουν ένα σύνολο κοινωνικών δομών και δικτύων (κοινωνικά Ιατρεία, Κοινωνικά Εστιατόρια, κοινωνικά φαρμακεία, κέντρα προσφοράς αίματος, κλπ)., με στόχο την προστασία μειονεκτούντων πληθυσμιακών ομάδων (όπως φτωχών συμπολιτών και προσφύγων).
- Σημαντικό έργο παράγουν οι ενεργές οργανώσεις (ΜΚΟ) και εθελοντικές ομάδες, σε πνεύμα συνεργασίας μεταξύ τους. Πολλές φορές μάλιστα επιδεικνύουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και διεισδυτικότητα σε σχέση με τον Δημόσιο τομέα, στην επίλυση άμεσων και κατεπειγουσών αναγκών που προκύπτουν
- Καθημερινά αναπτύσσονταν δράσεις αλληλεγγύης και εθελοντισμού, με συνεχή ενδυνάμωση και προσαρμογή των κοινωνικών φορέων και ΜΚΟ στα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα
- Εξίσου σημαντικό στην κατεύθυνση αυτή είναι το κοινωνικό και ανθρωπιστικό έργο της εκκλησίας της Ελλάδος.
- Κλείνοντας και συνοψίζοντας, η οικονομική κρίση πέρα από τα αρνητικά αποτελέσματα σε οικονομία και κοινωνία, αποτέλεσε και μια ευκαιρία για κοινωνική αλλαγή. Μια πρόκληση για την αποδόμηση μιας σαθρής νοοτροπίας και συμπεριφοράς και την ανάδειξη μιας υγιούς συλλογικής συνείδησης, η οποία θα μας βοηθήσει να κινηθούμε μπροστά, να προοδεύσουμε ατομικά και συλλογικά, στηριζόμενοι στις διαχρονικές αξίες , τον ελληνικό πολιτισμό, το εθνικό φιλότιμο, την εργατικότητα, το δημοκρατικό πνεύμα και το μεγαλείο του έλληνα.
ΥΓ : Δύο διαφορετικά ΄΄κυρήγματα’’ διατυπώθηκαν πρόσφατα στον δημόσιο λόγο από τους πατέρες της εκκλησίας μας, σεβασμιότατους μητροπολίτες κκ ΑΜΒΡΟΣΙΟ και ΑΝΘΙΜΟ (Αλεξ/πόλεως). Οι λόγοι αυτοί αποτελούν τρανή απόδειξη της συνύπαρξης στην ελληνική κοινωνία δύο διαφορετικών κόσμων και αξιακών συστημάτων, αυτών του μίσους από την μια και της αγάπης για τον άνθρωπο από την άλλη, Δύο λόγοι που αναπτύσσονται παράλληλα σ’ ένα χώρο (Εκκλησία) του οποίου ο πυρήνας, η φιλοσοφία και το κήρυγμα διαπνέεται από την αγάπη και τον σεβασμό στον ‘Άνθρωπο.
Παπαπαντελής Νικήτας
Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής , Δ.Ε Έβρου
nikitpapa@yahoo.gr - https://blogs.sch.gr/nikitpapa/
0 Σχόλια